1. Expand your comfortzone

Als je een klimaat wil creëren waarin lef en innovatie goed gedijen wil je om te beginnen een aantrekkelijke boodschap vertellen. Het veel gepredikte, maar weinig kansrijke devies voor mensen die aan hun lef willen werken luidt: Get out of your comfortzone! Een onaantrekkelijker advies kunnen wij niet bedenken. Buiten je comfortzone is het vervelend, daar wil je niet zijn. Veel aantrekkelijker is het perspectief dat je comfortzone groter wordt. En dat je daarvoor maar af en toe kleine stapjes daarbuiten hoeft te zetten.  

 

2. Organiseer en ‘practice what you preach’

Je wil dat mensen van je team of je afdeling zich innovatiever gedragen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Volg daarbij ook het voorbeeld van innovatieve bedrijven om tijd en middelen voor experimenteren te budgetteren; boter bij de vis. Bespreek samen een streefpercentage van de omzet dat uit nieuwe diensten of producten gerealiseerd moet worden. En laat ruimte om te leren, dus om fouten te maken. Focus in zulke gevallen op leereffecten en getoond lef en waardeer het openlijk. Bespreek regelmatig welke regels wel of niet zinvol zijn.

 

3. Benut nu draagvlak bij Homo-Stabilicus

De menselijke hang naar stabiliteit en het normale ritme zit bij velen diep verankerd in ons DNA. Vooral grote organisaties zijn daarom vaak al alert op de weinig wendbare SNIMFO medewerkers (‘staat-niet-in-mijn-functie-omschrijving!’). De kans om te leren van deze crisis doet zich nu voor. Deze window of opportunity sluit zich ook weer. Benut het momentum en het draagvlak voor verandering zolang het er is. Gelukkig zit veerkracht en wendbaarheid ook volop in ons DNA, dus grijp je kans en ga ermee aan de slag. Enige natuurlijke weerstand [i]. is te verwachten, dus hou vol.

 

 Zie voorbeelden van heldenprogramma's die ook zonder crisses versnelde ontwikkel en innovatie opleveren